A través de les 8 rutes, es poden conèixer les 23 Zones d’Oficis Singulars i els 8 Punts d’Interès Artesanal de Catalunya, com ara la forja d’Alpens. Així mateix, recull 18 museus i centres d’interpretació per conèixer els oficis artesans, i 35 tallers on gaudir d’una experiència artesanal.
Empresa i Treball, a través d’Artesania Catalunya del Consorci de Comerç, Artesania i Moda (CCAM), endega aquest projecte de promoció artesanal, cultural i turística que agrupa, en 8 rutes, els actius i els recursos artesans que Catalunya té distribuïts arreu del territori
Es presenten en un format de guia digital que recorre l’Alt Pirineu i Aran, la Catalunya Central, Barcelona Ciutat, les comarques de Barcelona, Girona, Lleida, Tarragona, i Terres de l’Ebre
Els diferents trams permeten conèixer: 23 Zones d’Oficis Singulars, 8 Punts d’Interès Artesanal de Catalunya, 18 museus i centres d’interpretació vinculats a l’artesania, i 35 tallers artesanals. Alhora, inclou propostes i activitats relacionades amb la gastronomia, la naturalesa i el patrimoni històric.
El conseller Roger Torrent, acompanyat de la directora del CCAM, Agnès Russiñol, ha donat, al Museu Molí Paperer de Capellades, el tret de sortida a la campanya de difusió de les Rutes, “un projecte que ajuda a promoure el turisme intern, avançar cap a un model turístic més sostenible i més desconcentrat i alhora dinamitzar el teixit socioeconòmic del territori”.
Aquest és un producte de promoció artesanal, cultural i turística que té per objectiu visualitzar i difondre els actius i els recursos artesans que Catalunya té distribuïts arreu del territori, i que són propis i exclusius de cadascuna de les zones. “Volem reivindicar la riquesa del patrimoni artesà del nostre país, promocionar-lo i connectar-lo a l’oferta turística de Catalunya”, ha subratllat el conseller Roger Torrent, que ha destacat que aquest projecte “és una eina de suport per promoure el turisme intern, per avançar, de la mà del patrimoni artesà, cap a un model turístic més sostenible, més desconcentrat en el temps i l’espai, i alhora per dinamitzar el teixit socioeconòmic del territori”.
El projecte, que consta d’una guia en format web, un distintiu identificatiu de les Rutes Artesanes, i d’una campanya de difusió, vol ser una plataforma de foment de l’artesania vinculada al turisme sostenible, de proximitat, cultural i experiencial. “Aquestes rutes ens ofereixen l’oportunitat d’apropar-nos al món artesà català i redescobrir els municipis que l’acullen, una iniciativa en favor del sector, que beneficia el territori, que ajuda el turisme, la restauració i el comerç, i que ofereix una proposta d’oci saludable que no es poden perdre”, ha destacat el conseller Torrent.
De la seva banda, la directora del CCAM Agnès Russiñol, ha explicat que “ és un producte que, en una primera fase, està adreçat al públic català, fomentant el turisme de proximitat, per després potenciar les Rutes a nivell estatal i internacional”. Així Mateix, Russiñol ha ressaltat que les Rutes són “vuit recorreguts per Catalunya per fer en família, en parella o de manera individual, de manera sencera o per etapes, de manera tranquil·la per gaudir de totes les experiències que ens ofereix cada territori”.
Les rutes Artesanes de Catalunya és una iniciativa que s’emmarca en el Pla d’Acció del Comerç, l’Artesania i la Moda 2022-2025 del CCAM, que destinarà enguany 1 milió d’euros a impulsar diferents actuacions amb la finalitat de: incrementar el prestigi i la visibilitat de l’artesania a Catalunya; acompanyar les empreses artesanes, captar el talent i millorar-ne la competitivitat; i projectar internacionalment l’artesania catalana.
Les Rutes Artesanes de Catalunya és una guia digital que es recull en el web www.rutesartesanes.cat i que inclou 8 itineraris que cobreixen les zones geogràfiques de la Catalunya Central, l’Alt Pirineu i Aran, Barcelona Ciutat, les comarques de Barcelona, les comarques de Girona, les Comarques de Lleida, les comarques de Tarragona, i Terres de l’Ebre.
A través de les 8 rutes, es poden conèixer les 23 Zones d’Oficis Singulars, i els 8 Punts d’Interès Artesanal de Catalunya, com ara la comunitat d’artesans del Poble Espanyol a Barcelona, l’artesania tèxtil a la ciutat de Terrassa, o la forja d’Alpens. Així mateix, recull 18 museus i centres d’interpretació per conèixer els oficis artesans, i 35 tallers on gaudir d’una experiència artesanal.
Els itineraris, que passen per 21 comarques i 39 municipis catalans, integren propostes i activitats relacionades amb la gastronomia, la naturalesa o el patrimoni històric més representatiu de cadascuna de les zones.
Es caracteritza per ser una guia viva, una eina que es posa també a l’abast del sector per incorporar anualment nova informació de tallers, espais o punts d’interès artesanal a visitar.
Artesania Catalunya ha dissenyat un distintiu identificatiu de les Rutes, que inclou el QR que enllaça amb el web del projecte i que es facilitarà als diferents espais i punts artesanals que formen part de la guia.
Amb el suport de l’Agència Catalana de Turisme (ACT) del Departament d’Empresa i Treball, Artesania Catalunya del CCAM engega la campanya de difusió del projecte “Rutes Artesanes de Catalunya. Descobreix el patrimoni artesà del país”, a traves de les xarxes socials del CCAM i de l’ACT, i amb la distribució en les properes setmanes de 2.000 fullets informatius a les principals oficines de Turisme de Catalunya, i ens els diferents punts d’interès artesanal de les Rutes. D’altra banda, les Rutes s’incorporaran al projecte Grand Tour de Catalunya i al Catalunya Experience de l’ACT.
Per a la campanya de difusió, Artesania Catalunya també ha produït una col·lecció de 8 documentals audiovisuals, un per cadascun dels itineraris, per potenciar la difusió del projecte.